søndag den 30. september 2012

Rubys dukke

I dag var vi til 4-års fødselsdag hos en pige fra Thores børnehave, hvis familie vi har set en del til udover børnehaven.




Jeg besluttede at Ruby, som pigen hedder, skulle have en dukke som lignede hende selv så meget som muligt. Og projektet må siges at være lykkedes, da pigen straks efter modtagelsen navngav dukken Ruby. Det øjeblik var alle anstrengelserne værd!

I øvrigt mener jeg at det er vigtigt at huske at børn spejler sig i dukker og at sørge for, at de ikke kun er omgivet af blonde og blåøjede dukker. Her i hjemmet er det planen at vi skal have lidt flere forskellige farver ind i dukkesamlingen - blandt andet en sorthåret og en rødhåret dukke.



Inden dukkebarnet forlod hjemmet her til formiddag havde hun en akut tøjkrise. Jeg var i gang med at sy en fin kjole i det skønneste gulblomstrede retrostof, da symaskinen besluttede sig for at være besværlig. Det gav mig et lettere hysterisk anfald, da man jo ikke kan komme med en nøgen dukke og jeg godt ville give gaven på dagen. En nødløsning blev denne lyserøde dragt, som tilfældigt lå i gemmerne - pyntet med sølvbånd og glasknap.




Dukken er en lille udgave af de større dukker vi har herhjemme. Jeg synes at dukken her passer godt i størrelsen som en lille ven, der kan komme med på farten, men også som en fin erstatning for en Barbiedukke. Jeg må indrømme at jeg meget gerne vil undgå at huset invaderes af plastikdukker, men nu må vi se, om det lykkes... En start er jo at friste med et alternativ. Så planen er at der skal syes mange flere af de små dukker med tiden.

Principperne bag at sy dukkerne har jeg lært af min veninde Lisbeth, som jævnligt holder kurser i dukkesyningens kunst.

14 kommentarer:

  1. Hvor er hun bare fin, hende Ruby!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Camille :)

      Det synes jeg også - både den ene og den anden Ruby ;)

      Kh. Mirjam

      Slet
  2. Skøn dukke altså :-). Jeg har også haft planer om at undgå barbiedukker mm, men nu er Nanna 4½ og det eneste hun ønsker sig jul er en barbiedukke. Så jeg bøjer mig. Jeg legede faktisk selv rigtig rigtig meget med barbiedukker. Mest bare det der pynte noget med kjoler af og på.
    Måske Nanna slet ikke gider dem, når hun først har fået en. Men hvis det bliver hittet, ja så er det også det, hun får.
    Håber dog på at hun bliver ved med at elske sine dukker en del år endnu ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :)

      Ja, jeg vil heller ikke sige at det er 100% sikkert at vi undgår Barbie herhjemme - men jeg vil gøre et forsøg og undgå at hun får nogen uden at ønske det først selv i hvert fald. Men nu ser vi ;)

      Kh. Mirjam

      Slet
  3. Hvor er det en sød og betænksom gave,så fin en dukke at lave og give til en lille pige,der ligger et stort arbejde bag,før hun kan forlade dukkemageren,så dejligt når hun bliver godt modtaget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er et stort arbejde med de dukker, men bestemt det hele værd, når modtageren bliver så glad :)

      Kh. Mirjam

      Slet
  4. Godt gået kære datter

    SvarSlet
  5. Skøn dukke, og kan godt forstå din holdning til Barbiedukken, sådan tror jeg mange af os mødre har det....men det vi synes Barbie symboliserer på godt og ondt er ikke det vores små piger oplever...de falder for Barbie prinsesse universet og får afløb for prinsesselegene igennem dukkerne....Ida har også arvet barbier og leger faktisk kun med dem sammen med sin storesøster, dejlige lege hvor barbie er storesøster, tager til bal og går på opdagelse i junglen ;0)
    Kh Jane

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Jane :)

      Jeg tror du har helt ret i at børnene oplever Barbiedukkerne anderledes end vi voksne og det er heller ikke sådan at jeg vil sige, at de aldrig kommer indenfor dørene, men det kræver nok lidt vedholdenhed fra Astas side - hun får dem ikke den første dag, hun evt. spørger ;)

      Kh. Mirjam

      Slet
  6. Den dukke er simpelthen så skøn!
    Og jeg har helt enig med dig. Hjemme hos os er dukkerne også hjemmelavede og der er ikke meget plastik at finde.
    Hvis du har lyst til at kigge forbi har jeg netop en giveaway på min blog med hjemmelavede økologiske trædyr.
    Hilsen Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har netop været forbi din blog - og hvor er de bare skønne de trædyr du laver! Jeg har selv haft lyst til at lave noget til ungerne i træ et stykke tid i samme stil. Men nu ser vi, om evnerne rækker. Først skal jeg have købt det rette værktøj m.m.

      Men dine dyr er bestemt velkomne herhjemme uanset om jeg nogensinde selv når så langt, så må helt sikkert være med i din give away :)

      Kh. Mirjam

      Slet
    2. Dejligt! Ja det er lidt mere end bare en symaskine ma skal have fat i for at lave trælegetøj. Jeg er så heldig at have en mor der har det hele : )

      Slet
  7. Hej Mirjam,

    jeg har sendt dig en mail.

    VH, Mia. :)

    SvarSlet

 
Related Posts with Thumbnails